besøg på trapholdt

rummeligebilleder

Rummelige billeder
eksempler på skulpturer

Ler.

Skulptur af person der sidder:


                                                   

Lavet i rakuler – formet som hel figur der derefter formes som siddende, figuren udhules, denne ved overskæring midt på, derefter udhulning med kniv og slynge (helt op i hovedet). Herefter sættes figuren sammen igen - samme metode som når der pølses op ved at gnide op – ned skiftevis hele vejen rundt herefter glattes figuren igen. Nu tørres figuren i ca. 14 dage inden der brændes.

Vigtigt:  at der er plast eller andet mellem figur og støtte, så de ikke smelter sammen. Støtten er vigtig for at holde dele på plads.

Dette ler var fugtigt og blødt - derfor ret ”levende” at arbejde med og delene bøjede som de ville uden støtte

Leg med ler: 

suget ned i flasken


presset op af dåsen


suget ned i noget uha!!

katte figur skal blive til en del af en større skulptur.










Rummelige billeder
Opg. 5
Du skal gennem iagttagelsestegning (konturtegning) eller et billede skildre en menneskelig aktivitet og specielt den bevægelse, som aktiviteten frembringer.
Se på kurver, sammenfattende omrids og betydningsladede tegn. Genskab bevægelsen i tråd, væv og andre materialer.
Opgaven inspirerede mig til at bruge tråd og ostevoks samt nogle gamle studier af dansende balletpiger.
Jeg startede med en rulle vinseltråd (den sorte, som ruster efterhånden) som jeg rullede ud til et langt stykke - fandt ud af at der er mange piger i en rulle – tråden foldede jeg så der var mange lange løkker, to til ben to til arme, resten krøllede jeg til hoved og krop. Knæ, fødder og albuer har jeg givet en lille krølle på tråden, for at skabe en lille lighed med leddene i menneskekroppen. Helt af sig selv kom der lange ben og kroppe ud af ”bunken” nogle af løkkerne blev til et lille skørt.
 
Pigerne før voksning:

 


Herefter beklædte jeg vinseltråden med ostevoks, voksen skar jeg med skrællekniv i lange flager som jeg lagde om tråden. Overfladen er nogenlunde glat og tråden dækket, kun skørtet er bart – for at der med tiden kommer en anden struktur, rust, samt farve i kontrast til den sorte voks.


Pigerne med voks:
     






















Nu kan der leges med forskellige positurer –
så er opgaven bare at finde en måde at udstille ballet – forestillingen på.
Fotos af balletpiger og de gamle tegninger der har været inspiration:



I arbejdet med tråd og voks blev jeg inspireret til at lege lidt med tråden og skabte bla en fantasi ugle, lavet af svejsetråd, grå tråd og vinseltråd – uglen har jeg delvis flettet, vævet og snoet, den er ikke lavet af et helt stykke men af flere korte og lange stykker tråd. Tilslut har jeg monteret uglen på et lærred i hør - som den ligesom ”hænger” ud fra så at der i forskellige vinkler er skygger samt giver en 3D effekt – min tanke er at finde materiale der kan udgøre det for det lette dunede i uglefjer.
Den foreløbige ”ugle”:
næste ugle med flere detaljer: forskellig tråd og ostevoks

den første "ugle" før montering på hørlærred






leg med lys:

lys fra bagsiden


 
Opgave 4
En gammel sko:
Skoen bevares i et helt stykke – ikke klippe/skære i små stykker. Arbejd med skoens forskellige materialer og lag. Tænk bevægelse.
Til denne opgave havde jeg udvalgt tre sko på campus – en støvle, en damesko med kile hæl i brunt skind og en sort sko med spids hæl og snude.
Materialer: en skarp hobbykniv og limpistol.


Den sorte sko:
 
Skar skoen op og fandt at der var meget lim, og mange forskellige materialer i skoen. Der var en rød sål inde i skoen - hvorunder kom der en grå pap med pink mønster og en lille trykt elefant. I snuden var der flere lag her var også pap, i turkis. Selve det sorte skind har jeg skåret i syningen og delt skoen op i oprindelige ”ark” sammen former de en lagdelt trekant i snuden, hvor den røde sål hænger ud af skoen – skoens mærke er Bullboxer – tanker om en rodeotyr meldte sig ;o).
En ny form af den sorte sko:






            

Tegninger med farveblyanter og neopastel



   
  








Den brune sko:

 
Skar rundt ved sålen (gummi) åbnede skoen, snuden var i flere lag to lag skind og andet – skindet skar jeg op i syning også mønsteret i skosnuden, det gav en lys læderagtig og en ruskindsagtig overflade med mærker. Lædersålen i skoen løsnede jeg og frem kom en blå/grå filt samt en sort bund.
En ny form af skoen:

 
          


Tegninger af den brune sko, med blyant, farveblyant:


    
Mangler nu en ”fod” til skoen som skulptur – og måske sker der en forandring af skoen senere…hvem ved.